Atklāti par notiekošo auto kopšanas nozarē

Draugi, cienījamie lasītāji, sfēras profesionāļi, detailinga speciālisti un visi, kas vēlas
izlasīt atklātas domas par Latvijā notiekošo situāciju auto kopšanas jomā. Es gan
pieļauju, ka tas notiek jebkurā pasaules malā un ļoti daudzās pakalpojumu
sniegšanas sfērās, bet šo konkrēti gribam paanalizēt sīkāk.
Dotajā brīdī mūsu pacietības mērs ir gandrīz pilns. Vai tas ir pamatoti vai nē, – spriest
jums.
Par ko ir satraukums? Par reālo situāciju Latvijā auto kopšanas nozarē.
Auto kopšanas sfērā katru gadu pienāk klāt vidēji 10 jauni dalībnieki, izdzīvo viens,
varbūt divi, jo visiem ir ambīcijas un visi domā, ka būs viegli un klienti izvēlēsies
braukt pie viņiem. Protams, ka reālā klientu plūsma neatbilst gaidītajai, jo šādi
piedāvājumi tirgū ir simtiem. Uz katra stūra piedāvā ķīmisko tīrīšanu, un auto
pulēšanu var veikt ļoti daudzās automazgātavās, kur noteikti ir kāds meistars, kam
sirdī plosās pulētāja gars. Viņš paņems autokrāsošanā izmantotās pulēšanas pastas,
parasto, ūdens un karstuma neizturīgo līmlenti un aplīmēs auto. Un, ja viņš šo
varoņdarbu paveiks, tad tā būs kā īpaša dāvana jums, jo citi “meistari” vispār
neuzlīmēs neko. Tātad labāk, lai uzlīmē sliktu līmlenti nekā pilnīgi nekādu.
Sāksim ar konkrētiem piemēriem, lai raksturotu lietas būtību.
Auto pulēšana un salona ķīmiskā tīrīšana par cenu EUR 50
Tirgū ir piedāvājumi nopulēt auto par EUR 50, 100, 200, 500, 1000 utt.
Kādēļ tērēt EUR 500, ja var nopulēt pa EUR 50? Kāda atpazīstama liela auto dīlera
telpās, piemēram, ir neoficiālas “nakts maiņas”, kuru laikā meistars pa EUR 50 uzpulē
auto “spīdumam”. Personīgi redzējām rezultātu. Viss auto vienās hologrammās.
Meistars paņēmis pašu vienkāršāko mašīnīti, lētāko pulēšanas pastu un glīti sazīmējis
apļus uz auto virsbūves. Pa Latvijas ceļiem pārvietojas ļoti daudzi premium segmenta
auto – Audi, Bmw, Porsche, un to virsbūves arī ir sabojātas, pateicoties šādiem
labdariem, kas sauc sevi meistariem un sola nopulēt mašīnu par EUR 50.
Atveriet ss.com portāla sadaļas “Pirmspārdošanas sagatavošana” vai “Salona
tīrīšana”. Tur ir uzņēmumi, kas ievieto dienā 10 sludinājumus. Un ir cilvēki, kas meklē
pakalpojuma sniedzēju tieši tur.
Ja tirgū ir piedāvājumi nopulēt automašīnu pa EUR 50-100 un uzklāt keramiku vēl pa
EUR 50, tad mēs vēlētos zināt, vai uzņēmuma īpašnieks vispār skaita reālos
izdevumus? Vai varbūt tā ir mūsdienu izpratne par labdarību? Varbūt tiešām aiz šiem
piedāvājumiem slēpjas augsti kvalificēts personāls, kam rokās nav alus pudele un
nejauša vakardienas “darba trauma” sejā? Ofiss varbūt ir arī glīts, bet kas ir aiz
sienas? Ofisa var arī nebūt, var būt vienkārši “moika” (automazgātava), kurā sola
izdarīt visu. Tai pat laikā telpas ,kurās darbus veic un aprīkojums, ir tikpat nozīmīgs kā
izmantotie materiāli. Par prasmēm un iemaņām nemaz nerunājot.
Mēs ne velti pieminējām izmaksas. Lai sagatavotu auto pulēšanai, ir jāveic kvalitatīva
mazgāšana, rūsas daļiņu noņemšana un bituma noņemšana ar speciāliem līdzekļiem,

virsbūves attīrīšana ar īpašu mālu (claybar). Tas viss maksā naudu, un šādas preces
nav nopērkamas lielveikalos. Papildus ir nepieciešama karstuma izturīga līmlente.
Lētās baltās krāsotāju līmlentes nederēs. Tās neturas, atlīmējas, karstuma ietekmē
līme tiek piekausēta pie auto virsbūves, un rezultāts ir tik pat slikts kā Čaka ielas
“segums” Rīgā. Katru dienu braucot pa Zemitānu tiltu vai Čaka ielu, ir sajūta, ka
attiecīgajās iestādēs strādā tādi paši “profesionāļi” kā “moikās”, kurās pulē pa EUR
50. Un visi mums turpina solīt paradīzi zemes virsū.
Labi, šis viss ir ārpus tēmas, bet tai pat laikā saistīti, jo cik ilgi es, jūs, mēs izturēsim,
ka mūs čakarē? Kādēļ tirgū var būt piedāvājumi, kas sola veikt mašīnas ķīmisko
tīrīšanu pa EUR 50 divu (!?) stundu laikā? Kā jūtas klients, saņemot mašīnu ar slapju
salonu, jo auto salona žāvēšana VIEN AIZŅEM 2-3 stundas? Tad, ko viņi tur ar
reaktīvo lidmašīnu žāvē salonu vai arī tīra ar tik lielu mīlestības devu, ka viss izžūst
gaismas ātrumā? Un tad, kad klients ir sapratis, ka viņam iztīrīja salonu ļoti s*****
(slikti), tad viņā iemājo skepse un vilšanās, jo, iespējams, klientu vēl painformē, ka
labāk iztīrīt nav iespējams. Mums ir iekšējais kvalitātes dokuments (checklist), pēc
kura pārbaudām paši savu darbu pēc salona tīrīšanas. Esam pārliecināti, ka, vadoties
pēc tā, 90% salona tīrītāju izgāztos.
Cits ļoti līdzīgs scenārijs iestājas, kad par auto žāvēšanu tiek pieprasīts piemaksāt 15-
20 EUR. Jūs ko – dzīvojat citā realitātē? Klientam ir jāsēžas slapjos krēslos vai jāņem
līdzi savs žāvētājs? Visticamāk, tas jums nav klients, bet gan objekts, no kā noslaukt
naudu. Un vēl taču mēdz gadīties “neparedzēti” apstākļi, un brīdī, kad auto jāsaņem,
50 EUR vietā būs 100 EUR, jo meistars ļoti centās savākt īpaši nesavācamās suņa
spalvas ar parasto putekļsūcēju un tas aizņēma ļoti daudz laika, un tieši tāpēc cena ir
cita. Klientam nav jāmaksā par jūsu iztērēto papildus laiku neprofesionalitātes dēļ,
klients maksā par rezultātu, un, ja jūs paveicāt darbu slikti, tad jums vēl būtu
jāpiemaksā klientam par klienta iztērēto laiku.
Turpinot stāstu par pulēšanu. Īsi un konkrēti – ja vēlaties nopulēt par EUR 50,
nerakstiet mums, netērējiet savu un mūsu laiku. Un nerakstiet, ka par EUR 150
Jūrmalā vai Olainē pulē un liek keramiku. Lai liek, mūs tas neinteresē. Esam vairākas
reizes piedāvājuši cilvēkiem, kuriem ir par EUR 50 “nopulētas” automašīnas,
atbraukt, lai apskatītu izdevīgo rezultātu mūsu telpās zem dažādu temperatūru LED
gaismām. Neviens līdz šim nav atbraucis. Kādēļ? Ļoti aizņemti noteikti vai arī īsti nav,
ar ko lepoties? Vai arī slidenas ielas un ar 3 mm ziemas riepām nedroši braukt?
Enģeļacīm nauda pietika, riepām un savai drošībai nē. Kvalitatīvai pulēšanai arī nē.
Daži pulē ekrānus, daži automašīnas. Daži domā, ka prot pulēt. Ir aitas, ir cirpēji.
Pēdējais “hīts” ir kompleksais piedāvājums – viena soļa pulēšana, dzinēja virspusēja
mazgāšana, salona tīrīšana un vēl kaut kas kopā ap 60 EUR. Man liekas, tiem, kuri
izdomā šīs brīnumainās akcijas, vajadzētu strādāt kādā citā profesijā. Bet ir viens
sīkums, šādi piedāvājumi ir ar nulles vērtību. Visbiežāk tā ir zemē nomesta nauda. Pat
Rumbula nav tik zemu nolaidusies. Rumbulā pulē dārgāk, un Rumbulā ir arī vietas,
kur pulē ļoti kvalitatīvi un profesionāli.
Kāpēc Vecrīgā ar čomiem var nodzert vienā vakarā 100-150 EUR, bet pulēšanai var
atvēlēt tikai 50 EUR? Kāpēc pulēt mašīnu pulēšanas pēc? Lai būtu iemesls palepoties
draugu lokā?

Kādēļ šis tirgus ir tik ļoti izkropļots? Kādēļ visi ir iedomājušies, ka viņi tagad ir
profesionāli auto pulētāji, tīrītāji, keramisko pārklājumu lietpratēji? Jebkurš, kurš
nopērk pulējamo mašīnīti, tagad ir detailinga speciālists un pulētājs. Auto pulēšanas
un keramiskos pārklājumus tagad met pakaļ uz katra stūra. Mēs jau iepriekš
rakstījām, ka auto kvalitatīvi nopulēt un uzklāt keramisko pārklājumu 24 stundās nav
iespējams. Bet cilvēki tik un tā domā, ka ir. Mēs dzīvojam dezinformācijas laikmetā,
ticam visam, ko mums saka, paši neizdarām secinājumus, paši neizanalizējam
pieejamo informāciju, un tieši tādēļ mums smērē iekšā visu, ko mums pat nevajag.
Par to, ka ir dažādas keramikas un to cenas ir atšķirīgas, šodien nav vērts sākt runāt,
tas jau būs par daudz.
Ak jā, vēl. Ir uzņēmumi, kuri liek bildes ar it kā viņu iztīrītiem saloniem “pirms” un
“pēc”, cilvēki šokā… kā var būt tik netīri saloni?! Atklāsim noslēpumu, tās bildes ir
atrastas internetā, un atsauce uz oriģinālo avotu nav norādīta. Visticamāk, šis fakts
Jums neko neizsaka, tomēr ne visi ir gatavi ieguldīt paprāvu naudas summu, lai
nopirktu labu fotokameru un spētu parādīt reālus foto, jo var taču “paņemt”
internetā tāpat.
Iespējams jums būs viedoklis par šo rakstu, iespējams neizlasīsiet, iespējams
aizdomāsieties, iespējams rīt mūsu sekotāju skaits būs mainījies. Mēs uzskatām, ka
mūsu pienākums ir informēt par to, kas notiek nozarē, par to, kā uzņēmumi krāpjas,
par to, kā piedāvā mistiskus pakalpojumus, par to, kā vēlas paņemt naudu ne par ko,
par to, kā tiek izdomātas akcijas akciju pēc. Mēs ticam, ka laiks saliks visu pa
plauktiņiem, mēs ticam, ka cilvēki sapratīs, ka arī auto kopšanas jomā termini “lēti un
labi” nav savienojami.
Un vēl, jomas kolēģi, lūdzu, nepublicējiet bildes ar automašīnām “pēc pulēšanas”,
kurās visās ailēs, malās, bamperos ir palikusi baltā pulēšanas pasta, bet auto sliekšņi
nav nomazgāti, tātad arī nav pulēti. Par nepulētiem jumtiem vispār nerunāsim.

Un vēl nedaudz par automazgātavām…
Visi uzņēmumi, kam ir automātiskās automazgātavas ar rotējošām birstēm un kas
saka, ka viņu birstes ir saudzīgas auto virsbūvei, melo vai vismaz nesaka visu
patiesību. Ir pat kāda pašapkalpošanās auto automazgātava, kas savā reklāmas rullītī
rāda, kā var mazgāt auto un berzt nost netīrumus ar speciāli tam piemērotu birsti,
kas neskrāpē. It kā tās esot jaunākās tehnoloģijas. Tie ir meli. Tas nav iespējams
elementāras fizikas dēļ. Un vēl ir uzradušies “detailinga speciālisti”, kas sola
nomazgāt automašīnu jebkur bez ūdens ar speciāli tam paredzētu mikrošķiedras
dvieli un šķidrumu. Arī tas nav iespējams Latvijas klimatiskajos apstākļos. Visos šajos
gadījumos Jūsu auto tiks saskrāpēts.

Paldies par uzmanību! Un lai veselais saprāts ir ar mums

atklāti par notiekošo auto kopšanas nozarē

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *