Ar ko atšķiras auto pulēšana no auto vaskošanas?

Parasti dažādi maldīgi uzskati un viedokļi rodas informācijas trūkuma un nezināšanas dēļ, pie
tam daudzi iesakņojas diezgan pamatīgi uz palikšanu. Šoreiz apskatīsim jautājumu, ar ko
atšķiras auto pulēšana no auto vaskošanas.

Bieži vien šos terminus cilvēki saista ar vienu un to pašu procesu. Patiesībā tās ir divas
lietas, kas ir tikai pastarpināti saistītas, un visbiežāk pārpratumi rodas informācijas trūkuma
vai nepareizi pasniegtas informācijas dēļ.
Kādēļ cilvēki jauc auto pulēšanu ar auto vaskošanu?

Auto veikalos un lielveikalos var iegādāties lētus un nenoturīgus vaskus, kas ir paredzēti auto
vizuālai apkopei un izskata uzlabošanai. Uz šo vasku iepakojuma bieži vien ir nepilnīgi
uzrakstīta vai maldinoša instrukcija kā, piemēram: uzklāt vasku uz automašīnas virsbūves,
pagaidīt pāris minūtes un ar apļveida kustībām izberzēt un uzpulēt virsmu. Ja mēs skatāmies
objektīvi, tad šādā veidā uzpulēt automašīnas virsmu nav iespējams. Auto vaski, ko pārdod
lielveikalos, ir ar zemu noturību, un pēc pāris mazgāšanas reizēm efekts pilnībā pazudīs.
Sabiedrībā valda uzskats, ka maksimālais efekts, ko var sniegt automašīnas virsbūvei un
apkopei, ir auto vaskošana un uzpulēšana. Neapšaubāmi ir ļoti apsveicami, ka cilvēki savā
brīvajā laikā mēģina rūpēties par automašīnu un cenšas uzlabot auto ārējo izskatu, regulāri
mazgā automašīnu un veic automašīnas vaskošanu. No praktiskā viedokļa labāk ir darīt kaut
ko nekā nedarīt pilnībā neko. Cits jautājums ir par to, kāds auto vasks tiek lietots un cik
noturīgs tas būs. Parasti šādi vaski maksā ap 5-10 EUR, un to noturība ir mēnesis. Ja
vēlamies salīdzināt, tad profesionāli uzklāta vaska vai cita speciālā pārklājuma darbībai ir
jābūt no 6 mēnešiem līdz pat 3 gadiem keramiskā pārklājuma gadījumā. Auto profesionālā
vaskošana ir ļoti nopietns un darbietilpīgs process, un nereti veicot kādu no sagatavošanas
darbībām nepareizi – auto krāsu var sabojāt un padarīt situāciju daudz sliktāku. Kā piemēru
var minēt auto vaska uzklāšanu ar tam nepiemērotu lupatiņu, kas ir asa un netīra, vai auto
vaska uzklāšana uz automašīnas, kas atrodas saulē un kas ir slikti nomazgāta (uz tās ir
palikušas smiltis vai ūdens nogulsnes).

Profesionāla auto mazgāšana ir process divās fāzēs. Pirmās fāzes laikā auto jānomazgā ar
bezkontakta aktīvo šampūnu. Otrajā fāzē auto jāmazgā ar šampūnu bez vaska un lietojot
mīkstu mazgāšanas cimdu vai mīkstu saudzējošu švammi. Atcerēsimies, ka nomazgāt
automašīnu Wash & Drive pašapkalpošanās automazgātuvēs, tā, lai auto būtu pilnīgi tīrs, nav
iespējams. Attiecīgi, ja Jūs vēlaties vaskot automašīnu un pirms vaskošanas nomazgāt auto,
to ieteicams veikt kvalitatīvi, pretējā gadījumā Jūs tikai saskrāpēsiet automašīnu, iznēsājot
smiltis un netīrumus pa automašīnas virsbūvi.
Pēc auto mazgāšanas ir nepieciešams veikt saudzējošu un rūpīgu žāvēšanu. Žāvēšanu var
veikt tikai ar mīkstiem, speciāli šim nolūkam paredzētiem mikrošķiedras dvieļiem.
Nepieciešams lietot arī gaisa kompresoru, lai izpūstu atlikušo ūdeni no visām virsbūves detaļu
salaiduma vietām.

Pēc auto žāvēšanas nepieciešams attīrīt virsbūvi no bituma. Bitums ir asfalta daļiņas, kas
pielīp pie auto virsbūves. Virsbūvi nepieciešams ari attīrīt no rūsas daļiņu putekļiem, kas
rodas no bremžu disku un uzliku darbības. Rūsas daļiņu putekļi augstās temperatūras
iedarbības dēļ ieēdas auto lakā un ar neapbruņotu aci pat ne vienmēr būs pamanāmi. Auto
virsbūves attīrīšanai no rūsas jālieto speciālu tam paredzētu līdzekli – IronX.

Pēc tam ir jālieto speciāls virsbūvei paredzēts māls (claybar), kas attīra virsbūves virsmu no
dažādiem virspusējiem nogulsnējumiem uz auto virsbūves lakas. Mālu parasti ieteicams
izvēlēties mīkstu un saudzējošu, jo pārāk cieta māla izvēle var sašvīkāt auto virsbūvi.
Tālāk ir jāveic auto virsbūves attīrīšana un attaukošana ar izopropilspirtu vai citu līdzekli, kas
nekaitē auto lakojumam. Ja auto ir bijis iepriekš apstrādāts ar dažādiem vaskiem un
pārklājumiem, tad var gadīties, ka vienīgais veids, lai noņemtu šos pārklājumus, būs pulēšana
un mehāniska iedarbība. Kad automašīna beidzot ir nomazgāta un virsbūve attīrīta, var sākt
speciāla pārklājuma vai vaska uzklāšanu. Šis pārklājums aizsargās virsbūvi no ūdens, sniega,
netīrumiem, sāls, reaģentiem, UV stariem utt. Auto iegūs mirdzumu un krāsas piesātinātību.
Uz auto virsbūves būs plāna kārtiņa, kas neļaus ūdenim nonākt kontaktā ar auto virsbūvi.
Šāds efekts uz virsmas saglabāsies vismaz 6 mēnešus pie pareizas auto kopšanas.
Der atzīmēt, ka profesionālie auto detailinga uzņēmumi piedāvā iegādātie arī auto vaskus,
kuri maksā līdz pat 200 EUR, un šādu vasku uzklāšana notiek ar rokām, un tas ir ekskluzīvs
veids, kā veikt auto apkopi.

Labi, tagad Jūs zināt, kas ir auto vaskošana, bet kas tad ir auto pulēšana?
Auto pulēšana ir automašīnas virsbūves lakas slāņa mehāniska apstrāde, lietojot pulēšanas
pastas un pulēšanas ripas. Lai veiktu auto pulēšanu, virsbūvi ir nepieciešams sagatavot tieši
tādā pašā veidā kā pirms auto vaskošanas. Atsevišķos gadījumos var lietot pulēšanas pastu
uz mīksta mikrošķiedras dvieļa, piemēram, lai piekļūtu grūti pieejamās vietās vai sektoros, kur
nav iespējams piekļūt ar pulējamo mašīnīti. Pulēšanas procesā automašīnas laka tiek
sakarsēta un, izmantojot abrazīvās, vidēji abrazīvās, un smalkās pulēšanas pastas, tiek
nopulēts un izlīdzināts lakas augšējais slānis. Atsevišķos gadījumos, piemēram, lai noņemtu
defektus uz konkrētām detaļām pēc krāsošanas, lieto smalkos smilšpapīrus un veic virsmas
slīpēšanu. Slīpēšanu jāveic ļoti uzmanīgi, jo lakas virskārta, kas tiek noslīpēta ar smilšpapīru
ir daudz biezāka nekā pulējot ar pulēšanas mašīnīti. Pulēšanas mašīnītes arī ir dažādas, un
tādēļ nevajadzētu iebraukt lielveikalā un pirkt lētāko nezināma ražotāja ierīci pulēšanai.
Pārsvarā gadījumu auto virsbūves vizuālais stāvoklis ir samērā slikts, jo ārējais lakas slānis ir
sašvīkāts. Sašvīkāta virsbūve rodas no nekvalitatīvas mazgāšanas automātiskajās
mazgātuvēs vai no zemas kvalitātes švammēm, kā arī ledus un sniega tīrīšanas ar
ledusskrāpi un slotiņu ziemas periodā. Bieži vien auto tiek sašvīkāts, arī braucot gar krūmiem
vai pa grants ceļiem, kur ir daudz smilšu un atlecošo akmeņu. Visbiežāk, lai auto atgūtu
mirdzumu un izskatītos kā jauns, ir nepieciešams veikt dziļo pulēšanu, kas aizņem vairākas
dienas. Savukārt, ja auto virsbūves stāvoklis ir daudz labākā stāvoklī, var pietikt ar
atsvaidzinošo pulēšanu. Tātad mēs nonākam pie secinājumu, ka auto pulēšana ir darbs ar
auto virsbūves lakojumu, tā pulēšana un lakas izlīdzināšana.
Pēc auto pulēšanas virsbūvi nepieciešams aizsargāt, uzklājot vasku, sealantu vai keramisko
pārklājumu. Kad auto virsbūve ir ideāli gluda un bez švīkām, efekts, kas tiek panākts, uzklājot
vasku vai keramisko pārklājumu, ir daudz labāks un noturīgāks nekā vienkārši uzklājot vasku
uz automašīnas virsbūves, kas nav pulēta.

Kā redzams no šī izklāsta, tad starpība starp auto vaskošanu un pulēšanu ir būtiska, -tie ir
pilnīgi atšķirīgi procesi.

Ceram, ka šis raksts Jums palīdzēja labāk saprast lietu būtību un izskaidroja patieso situāciju,
kā arī materiālu un laika patēriņu, lai veiktu auto vaskošanu un pulēšanu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *